کد مطلب:31906
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:23
در باب اصطلاح اعيان ثابته توضيح دهيد؟
اعْيان در اصطلاح فلسفه، بمعني موجودات و اشياء خارج از ذهن است. اما مقصود از اعيان ثابته، كه حقيقت آن چيست، بين متفكرين اسلامي نظرات مختلفي درباره آن است.
بعضي از متكلمين حد فاصلي ميان موجودات و معدومات قائلند، و مي گويند : ممكنات قبل از اينكه به وجود آيند، يعني در لحظه اي كه مي خواهند به وجود بيايند، نه موجودند، نه معدوم؛ بلكه ثابت هستند. پس منظور از اعيان ثابيه در نزد متكلمين، واسطة ميان وجود و عدم است.
به طور تشبيه، مثلاً مرز بين وجود و عدم را عين ثابته مي گويند.(1)
اما اعيان ثابته از ديدگاه عرفا، صور علميه را گويند. و مقصود از صور علميه، صور ذهنيه است. يعني آن حقايقي كه در خارج مي باشد، در صورت ذهني انسان ثابت شود. و برخي ديگر از عرفا و فلاسفه اشراق (مثل سهرودي)، قائلند كه مراد از اعيان ثابته، مُثُل نوريه است. يعني هر يك از حقايق خارجي، يك مثال نوري درعالم مثال دارد. (2)
و اما اعيان ثابته از ديدگاه فلاسفه و حكما : ايشان مي گويند اعيان صور اسماء الهيّه اند. (يعني اين اشياء و موجودات خارجي نشاني از نشانهاي اسم خداوند هستند.) و ارواح اين موجوات، مظاهر اعيانند. و اشباح، مظاهر ارواحند. و حقيقت انسان، اول در اعيان ثابته تجلي كرد، و بعد از آن، در ارواح مجرّده تجلي كرد. (3)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.